Pikaviestintä Nomenalissa – osa 1

Meillä Nomenalissa käytetään Slackiä viestinnässä työntekijöiden, kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. Slack on online-keskustelutyökalu, jossa keskustelut jaetaan eri kanaviin. Kunkin kanavan oikeudet voidaan määritellä. Pelkän viestittelyn lisäksi tapahtuu myös paljon muuta. Kerron hieman mitä olemme oppineet.

Etätyöskentelyn edellytys

Meillä ihmiset tekevät töitä silloin kun haluavat, toki huomioiden yhteiset tavoitteet. Tämä tarkoittaa sitä, että viestejä tulee kanaville jokaiseen vuorokauden aikaan. Projekteille tai asiakkaille on usein omat kanavansa, jolloin asiat pysyvät tallessa ja järjestyksessä. Tieto tallentuu yhteen paikkaan. Viestien lisäksi kanaville voi tallentaa tiedostoja ja kirjoituksia. Etätyöskentelyn mahdollistamiseksi tällainen työkalu on välttämätön, jotta tiedämme mistä jatkamme työn kun toinen on sen aloittanut.

Mukana kaikkialla

Slack on meillä kaikilla puhelimissa ja tietokoneissa ja jopa kelloissa. Se on myös mukana rakentamissamme palveluissa. Esimerkkinä on Fiilismittari-palvelumme ja tiimin sisäinen käyttö. Kun kerromme fiiliksistä, ne tulevat hymiöiden kera omalle #fiilismittari-kanavallemme.

slack-in-use-nomenal
Kuvakaappaus Slack-sovelluksesta puhelimessani

Yhdistettynä kaikkeen

Kun tieto halutaan yhteen paikkaan, pitää sinne voida tuoda tietoa myös ulkopuolelta. Meillä tämä puoli laajenee hurjaa vauhtia. Tällä hetkellä näemme Slackistä mitä kehitystyötä kukin on tehnyt, sovellusten automaattisten testien tuloksia, uusien versioiden tuotantoonviennit ja mahdolliset vikatilanteet palveluissa. Voimme myös käskeä ulkoisia palveluita, kuten tehtävänhallintaamme Asanaa. Tämä yhdistäminen tietenkin korostaa meidän riippuvaisuutta työkalusta, mutta samalla myös mahdollistaa sen ettei tärkeä tieto huku.

Seuraava vaihe yhdistämisessä on sosiaalinen media ja henkilökohtainen räätälöinti. Mielenkiinnolla odotan kuinka syvällä integroinnissa olemme vuoden kuluttua.

Joskus pitää päästä irti

Samalla kun huomaan meidän olevan entistä paremmin kiinni kaikessa siitä tulee myös ongelma: Joskus on hyvä saada olla rauhassa. Kuten viikonloppuisin :). Vaikka monesti uteliaisuus voittaa, niin on kuitenkin hyvä että pikaviestimessä on sisään rakennettuna hiljennysmoodi. Silloin ei joka tuutti piippaa uusien viestien tullessa.

do-not-disturb

Kun hiljaisuusmahdollisuuteen on oppinut, tekisi mieli viedä kaikki muukin sisältö Slackiin, jotta joskus voisi olla napin painalluksella nauttia rauhasta.


 

Jatkoa seuraa Pikaviestintä-sarjan osassa 2: Empatia ja asiakastyö.

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Pikaviestintä Nomenalissa – osa 1

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s